מהי מניעת זרימה חוזרת ומה החשיבות היומיומית שלה?

כאשר מדברים על מניעת זרימה חוזרת של מים מתכוונים לחזרה של מים מלוכלכים או מזוהמים למערכת הצנרת של המים הנקיים. אפשר רק לדמיין את הפגיעה והנזקים שעלולים להיגרם אם מים מלוכלכים או מזוהמים יתערבבו עם מים נקיים ולכן יש חשיבות לדאוג שזה לא יקרה. זה בדיוק מה שעושה איש מקצוע מוסמך.

 

מניעת זרימה חוזרת – תפקיד חשוב ביותר!

לא בכדי בודק מזח הוא תפקיד שצריך להיות מוסמכים אליו ולא כל אחד יכול פשוט להתחיל לעבוד בו. דרושים לא מעט ידע וכמובן השכלה והכשרה בנושאים של מים, זרימה והנדסת צנרת וביוב. איש מקצוע זה יכול להציע שירות וייעוץ מקצועיים במגוון רחב של תחומים שלכולם תכלית אחת והיא מניעת ערבוב של מים מלוכלכים עם מים נקיים שעדיין לא נעשה בהם שימוש. איפה רואים את השמירה על זרימת המים? בבתי חולים למשל, במפעלים או בתי חרושת וגם במחלקות ההנדסה של הרשויות המקומיות. במחלקות אלה תמיד יהיו בהישג יד חלקי חילוף למזח על מנת לשמור על המים הנקיים לשימושם של בני האדם אך לא רק – גם לשימושים חקלאיים ולשימושם של בעלי חיים. שמירה על זרימת מים תקינה היא תנאי הכרחי לקיום חיים ושגרה ללא תקלה תברואתית ובעיות בריאותיות בהיקף רחב.

 

מה הגורמים לזיהום מי השתייה?

לא רק מים שכבר היה בהם שימוש עלולים לחזור אל צנרת המים הנקיים ויש מגוון רחב של מזהמים שעלולים למצוא את עצמם בצנרת מי השתייה של ריכוזי האוכלוסייה – חומרי דישון והדברת מזיקים משטחים חקלאיים, ערבוב במים שמלכתחילה לא נועדו להוות מי שתייה (מים שמיועדים כיבוי אש, למשל, או כאלה שהמטרה שלהם היא צינון של מערכות חימום וקירור), מים שמגיעים מקווי צנרת שלא היו בשימוש הרבה מאד זמן ולכן נוצרה בהם שכבת אבנית שתוריד את איכות המים ותפגע בהם ועוד. בודק מזח יידע להצביע על חיבור בין צינורות שעלול לגרום לפגיעה באיכות המים המסופקים לאוכלוסייה ולעצור את הזרימה מבעוד מועד. אפשר רק לדמיין את הבעיה הבריאותית והתברואתית שעלולה להתעורר במידה ומים מלוכלכים ימצאו את דרכם אל צנרת האספקה של האוכלוסייה או של בעלי החיים ואין חשוב ממציאת הדרך להימנע מכך.בדיוק לשם כך חשוב שיהיו תמיד בהישג יד חלקי חילוף למזח שאפשר יהיה לעשות בהם את השימוש הנכון והמקצועי וכך למנוע כל תקלה באספקת המים לריכוזי האוכלוסייה בכל מקום ברחבי הארץ. גם ברחבי העולם מדובר במקצוע מבוקש וחשוב.

 

שמירה אדוקה על איכות מי השתייה

מדינה שנחשבת למתקדמת ומתוקנת כמו ישראל לא יכולה להרשות לעצמה פגיעה באוכלוסייה או בבעלי החיים והחקלאות בשל ערבוב של מים מזוהמים או מלוכלכים עם מים שמיועדים לשתייה ושימוש. מגוון של אנשי מקצוע בעלי השכלה מגוונת וידע נרחב במגוון נושאים ותחומים יעשו יד אחת על מנת למנוע מצב של זיהום צנרת או מאגרי מי שתייה וכך יגנו על האוכלוסייה שעבורה הם עובדים ובמקרים רבים – בתוכה הם חיים בעצמם. ניטור מי השתייה מתבצע בצורה רציפה ללא הפסקה בכל מקום שיש בו צנרת שמובילה מים, כלומר בכל מקום בארץ ויש מגוון דרכים טכנולוגיות ומתקדמות לאתר תקלה בצנרת או התקרבות של מים מלוכלכים אל צינורות של מים נקיים. בודקי מזח הם אנשי מקצוע שנדרשים בכל מקום שיש בו ניטור של צנרת מים ולכן מדובר במקצוע חשוב ומהותי שכדאי להכיר ולדעת עליו, לכל צורך שלא יהיה.