מדוע משתלם לעשות בדיקת קולונוסקופיה פרטית?

מאת: מערכת אתר www.miok.co.il

קולונוסקופיה היא בדיקה אנדוסקופית, כלומר בדיקה של מערכת העיכול, המאבחנת את המעי הגס וחלקים של המעי הדק, במטרה לבדוק קיומם של טחורים פנימיים וחיצוניים, פוליפים וגידולים שפירים או ממאירים, וכן משמשת לאיתור דלקות שונות במעי.

לבדיקת קולונוסקופיה חשיבות רבה באיתור מוקדם של סרטן המעי הגס באופן המאפשר מתן טיפול מתאים בזמן וריפוי מלא של המחלה.

מי מופנה לביצוע בדיקת קולונוסקופיה?

לבדיקת קולונוסקופיה מופנים מטופלים במסגרת בדיקת סקר לגילוי סרטן המעי הגס, מטופלים אשר קיבלו תוצאה חיובית של בדיקת דם סמוי בצואה, וכן במקרים של ירידה בלתי מוסברת במשקל, אנמיה, דימומים מפי הטבעת וקיום תסמינים אשר עשויים להעיד על דלקת או מחלה במעי הגס.

במסגרת התוכנית הלאומית למניעת סרטן המעי הגס ולפי הנחיות משרד הבריאות, מומלץ לגבר או אישה ללא בעיות רקע רפואיות או היסטוריה משפחתית של סרטן המעי לבצע קולונוסקופיה מגיל 50. במקרים שבהם קיימת היסטוריה משפחתית מומלץ על ביצוע הבדיקה כבר מגיל 40 או בגיל הצעיר בעשור מהגיל אשר בו בן המשפחה חלה בסרטן המעי.

חזרה על הבדיקה ומועד ביצועה שוב תלויים באיכות הבדיקה שבוצעה ובממצאיה. על פי רוב, בדיקת הביקורת תיערך בחלוף 5-3 שנים מהבדיקה הראשונה. אם לא נמצאו ממצאים חריגים ולא קיימים גורמי סיכון משפחתיים רצוי לחזור על הבדיקה כעבור עשור.

ההכנה לבדיקה ואופן ביצועה

יעילות הקולונוסקופיה מותנית בניקוי מוקדם של המעי הגס באופן מרבי. ככל שהמעיים יהיו נקיים יותר כך איכות האבחון תהא מיטבית ומשך הבדיקה יתקצר (אורכה הממוצע של הבדיקה עומד על כחצי שעה, כתלות בממצאים). כהכנה לבדיקת קולונוסקופיה יקבל המטופל הוראות מפורטות לגבי ניקוי המעי הגס ומרשם לתכשירים שיש לרכוש לצורך כך, ויהיה עליו להקפיד על צום של שמונה שעות ממזון.

כיוון שקולונוסקופיה היא הליך פולשני הכרוך באי נוחות, הבדיקה עצמה מבוצעת תחת חומרי טשטוש. מכשיר הקולונוסקופ מוחדר למעי הגס דרך פי הטבעת  של המטופל, והרופא מבצע הבדיקה מוליך את המכשיר לאורך המעי הגס וחלק מהמעי הדק. באמצעות מצלמה המותקנת על הקולונוסקופ בוחן הרופא את דופן המעי, אשר מוצג על מסך טלוויזיה חיצוני לאורך הבדיקה.

במהלך הבדיקה ולאור הממצאים במעי יכול הרופא ליטול ביופסיה (דגימת רקמה) לבדיקת סוג ממצא מסוים, לחסום דימומים ולהסיר פוליפים שהם בליטות קטנות בדופן המעי – בבחינת הליך מציל חיים היות שכך נמנעת התפתחותם לגידולים ממאירים בהמשך.

בתום הבדיקה המטופל מועבר להתאוששות של כשעה, ולאחר מכן משוחרר הביתה בליווי, בשל השפעת חומרי הטשטוש.

מדוע מומלץ לבצע את הבדיקה באופן פרטי?

בדיקת קולונוסקופיה ניתן לערוך אומנם במרפאות קופות החולים, אולם ביצועה באופן פרטי מציע כמה ערכים מוספים מהותיים:

ראשית, בדיקת קולונוסקופיה פרטית מבוצעת על ידי מומחה בתחום, בעל ותק וניסיון, העושה שימוש בציוד החדיש והמתקדם ביותר, מה שמבטיח קבלת תוצאות מדויקות ומהימנות.

זימון תור לביצוע קולונוסקופיה באופן פרטי הוא הליך מהיר ומיידי – זמינות התורים גבוהה, לנוחות המטופל, לעומת המערכת הציבורית שבה נדרש להמתין זמן רב לתיאום מועד לבדיקה.

היות שמדובר בהליך פולשני ובלתי נעים, ביצוע בדיקת קולונוסקופיה פרטית מציע יחס אישי ואינטימי למטופל, כשהצוות הרפואי במרפאה עושה את המיטב להפחית את תחושת חוסר הנוחות של המטופל לפני הבדיקה, במהלכה ואחריה. כמו כן, הרופא מבצע הבדיקה פנוי לתת למטופל הסברים ולענות באריכות על שאלותיו.

נוסף על כך רוב המרפאות הפרטיות שבהן מבוצעת הבדיקה מקיימות הסדרים עם חברות הביטוח, כך שהמטופל יכול לקבל החזר תשלום במימון גבוה עבור ביצוע הבדיקה, בהתאם לתנאי הפוליסה שלו.