קביעת אחוזי נכות

ההגדרה של מוגבלות היא מצב המגביל פעולות חיים מרכזיות אחת או יותר. מוגבלות יכולה להיות פיזית, נפשית ו/או חושית.

ביקרו באתר המרכז לזכויות נכים למידע נוסף.

 

אחוזי נכות

אחוזי הנכות הם אחוז האנשים באוכלוסייה שיש להם מוגבלות מסוימת.

מספר זה מחושב על ידי חלוקת מספר האנשים הנכים באוכלוסייה בסך האוכלוסייה.

לדוגמה, אם יש 5 אנשים ו-3 מהם נכים, אזי אחוזי הנכות יהיו 60%.

בקביעת אחוזי הנכות חשוב לקחת בחשבון את כל הנכויות. אם תכלול רק מוגבלויות כמו עיוורון, חירשות ושיתוק אז תקבל ייצוג לא מדויק של כמה אנשים נכים בפועל.

 

קביעת אחוזי הנכות היא תהליך מסובך שניתן לעשות במספר שיטות. הדרך הנפוצה והמדויקת ביותר לקבוע את אחוזי הנכות היא להשתמש ב-WHODAS של ארגון הבריאות העולמי. WHODAS הוא שאלון המשמש למדידת מידת הקושי של אדם לתפקד בחיי היום יום שלו. שאלון זה תורגם ליותר מ-100 שפות, מה שמקל על אנשים מכל העולם למלא אותו.

 

דרכים לקביעת אחוזי נכות

קיימות שיטות נוספות לקביעת אחוזי הנכות, אך הן פחות מדויקות מ-WHODAS. שיטות אחרות אלה כוללות:

1) רמת נכות מדווחת עצמית של אדם

2) יכולתו של אדם לבצע פעולות בחיי היומיום

הצעד הראשון הוא למצוא את מספר האנשים עם מוגבלות באוכלוסייה. השלב השני הוא לחלק את המספר הזה בגודל האוכלוסייה הכולל ולהכפיל אותו ב-100.

קביעת אחוזי הנכות אינה מצב חד משמעי. קביעת אחוזי הנכות היא תהליך הדורש קלט של מספר גורמים כדי שאדם יוכל להעריך במדויק את רמת הנכות שלו.

הדרך הנפוצה ביותר לקבוע את אחוזי הנכות היא באמצעות מבחן סטנדרטי כמו הערכת הנכות האמריקאית (ADA). מבחן זה ישאל שאלות לגבי מגבלותיו של אדם בחיי היומיום שלו ולאחר מכן יקצה להם ציון. לאחר מכן, ה-ADA ישתמש בציון זה וישווה אותו לאנשים אחרים עם מוגבלויות דומות כדי לקבוע לאיזה אחוזון הם נופלים.

הערכה מדויקת יותר יכולה להיעשות על ידי התחשבות בהיסטוריה האישית של אדם, שיכולה לכלול דברים כמו רמת השכלתו, עיסוקו וכו’.

המונח מוגבלות הוא מונח מורכב מכיוון שניתן להגדיר אותו בדרכים רבות ושונות. זה יכול להיות פיזי, נפשי או שילוב של שניהם. זה יכול להיות גם זמני או קבוע. ישנן מוגבלויות רבות ושונות שאינן גלויות לעין בלתי מזוינת ולכן קשה לקבוע לכמה אנשים יש מוגבלויות.

ישנם סוגים רבים ושונים של מוגבלויות שקיימים אך לכולם יש כמה מאפיינים משותפים. לדוגמה, כולם משפיעים על יכולתו של אדם לבצע משימות וכולם נושאים איתם קשיים מסוימים. חומרת וסוג הנכות יהיו תלויים באדם הסובל ממנה והחומרה תשתנה גם היא עם הזמן.